לא חיפשתי אף פעם אמנות לחימה. אמנם תמיד חשבתי שלהיות בעל "חגורה שחורה" נשמע מפתה, מגניב ומושך, אך איכשהו אף פעם לא יצא לי.
עברו שנים, ויום אחד אלינה אמרה לי: "תקשיבי! יש אייקידו בהר הצופים, תמיד רציתי לנסות. בואי איתי", ובאתי…
לקח קצת זמן להיכנס לקצב, להתרגל ולהכניס את האימונים לשגרה (בכל זאת, להתחיל להתאמן באמצע החיים, עם ילדים, משפחה וקריירה מתפתחת, זה ממש לא ברור מעיליו).
היום, לאחר 5 שנים של אימונים רצופים, אינני יכולה לתאר לעצמי את חיי ללא המזרן. עקרונות של אמנות הלחימה האצילית נכנסו והשתלבו אצלי חזק בכל תחומי החיים.
ברמה האישית, זה מרחיב אופקים, מלמד להישאר עם "רגליים על הקרקע" ומאפשר להגיב רגוע ובשלווה בסיטואציות "חמות", שלפני כן היו מוציאות אותי מדעתי.
ברמה הבין אישית, זה משפר את איכות התקשורת. בעיני כל אמנות לחימה היא קודם כל סוג של תקשורת, אמנות התקשורת עם מי שמולי.
בכל אמנות, ישנן טכניקות וכללים ברורים, שנחרצים, מוטמעים ומשתפרים עם השנים. יש גם רכיב של התאמה אישית למצב הספציפי ולמי שניצבים מולו, המשתנה ומצריך התארגנות מחדש בכל רגע. סוג של דיאלוג מתמיד בינך ובין ה"יריב". הוא "אומר" – אני מגיבה. אני "נכנסת", הוא עונה וכך הלאה, עד להגעה לקונצנזוס מוסכם – הכרזת סיום הקרב.
הדיאלוג מול ה"יריב" אומנם מסתיים עם קידה וסיום האימון, אך ממשיך להתקיים מחוץ לכותלי הדוג'ו (מקום האימון), בכל הרבדים, כל הזמן.
הוא ממשיך בדרך לבית, בנהיגה ברכב ובהשתלבות על הכביש. ממשיך בבית מול בני המשפחה, בעבודה וכדו'. בכל מקום, בכל אינטראקציה עם אנשים, ישנם טכניקות וכללים מוסכמים, בדיוק כמו באמנות לחימה, ויש את ההתאמה האישית לכל בן שיח, שאליו אנו מתאימים את הטון המתאים, בוחרים את המילים הנכונות לקבלת התוצאה הרצויה.
וברמה המקצועית (כמאמנת עסקית, אתן לכם דוגמה מעולם אמנות המכירה והשיווק),
בטח לא אחדש לכם בעובדה, שסדנאות לניהול משא ומתן והגדרת מטרות, התנהלות נכונה במצבי לחץ, מנהיגות וניהול, קבלת החלטות ופיתוח אסטרטגיות המועברים ע"י מאמנים לאמנויות לחימה כבר מזמן בשימוש שוטף אצל בתי עסק גדולים ותאגידים בכל העולם.
אמנם בעל משרד אינו תאגיד, אך התמקדות במטרה לא תזיק גם לו. לאחר שתחום ספציפי, בו הוא מתמחה נבחר, קל מאוד לסטות מהדרך, להרחיב את הפעילות לכיוונים נוספים (אם כבר הלקוח הגיע, אחזיק אותו בכל מחיר). אך התפזרות כזאת, עם כל הפיתוי, עלולה להוריד מהערך והמקצועיות, ובסופו של דבר גם לאיבוד יותר לקוחות מאשר קבלתם. בדיוק כמו באמנות לחימה אפשר לנסות ולתת כמה מכות, להשתמש בכמה טכניקות על מנת לנסות לפגוע ב"מטרה". אפקטיבי וחסכוני יותר יהיה לתת מכה אחת, המתאימה ביותר למצב, לגמור את העניין ולהתפנות ל"לקוח" הבא.
וזה ממש לא משנה אם אתה מנהל פורטל, משרד, בעל מכולת, עורך דין או גנן. כמו שאתה עומד מול יריב באמנות לחימה, אתה כבעל עסק עומד מול הלקוח הפוטנציאלי. כמו שבאמנות לחימה, אתה מאמן את עצמך להרחיב את שדה ראייתך, על מנת שתוכל לראות ולהגיב בזמן, כך גם בעל עסק רוצה להרחיב את שדה ראייתו ולהגיב כמה שיותר מהר ובזמן. בדיוק, כמו שבאמנות לחימה אתה מתאמן להיות במרחק הנכון (לא רחוק מדי ולא קרוב מדי), כך גם בעל העסק מול הלקוח שלו, רוצה להיות שם, אך לא צמוד מדי. בדיוק כמו באמנות לחימה, כאשר אתה בוחר את הטכניקה הכי מתאימה למצב, בעל העסק בוחר את השיטה המתאימה להתנהלות מול הלקוח לקבלת אותה תוצאה לשביעות שני הצדדים.