אומנויות לחימה השתמרו ושרדו את הדורות דרך מורים אשר העבירו לתלמידיהם את הידע שלהם בטכניקות הגנה והתקפה, את ההגיון מאחורי כל מהלך, ואת הפילוסופיה שעליה מתבססת שיטת הלחימה שבהם התאמנו. כל חוג אומנויות לחימה מקצועי ואיכותי מבוסס על כך שהמורה הינו בעל ניסיון וידע מספקים על מנת שיהיה מוסמך להעביר שיעור והדרכה לתלמידיו.

חשוב להדגיש שלא כל בעל חגורה שחורה (ולא משנה כמה דאנים יש לו) או כל אלוף כזה או אחר מוסמך או יודע איך להיות מורה או מדריך טוב. מורה טוב הוא בראש ובראשונה מורה מוסמך על ידי גורם מוכר שרשאי להסמיך מורים לאומנויות לחימה. בישראל קיים קורס מדריכי אומנויות לחימה איכותי שמועבר כבר הרבה שנים במכון וינגייט. על מורה אומנויות לחימהלהדריך את תלמידיו בצורה מסויימת בכדי שהחומר שהוא מעביר יהיה ברור ונכון לאותה רמה של תלמידיו מבחינת הקושי ומבחינת המורכבות. כמו כן על כל מורה ללמד בהדרגתיות ובמתודה מסויימת בכדי שהחומר יועבר בשלבים מדודים, צעד אחד צעד, וכך לא רק שהתלמיד יוכל ללמוד ולהתאמן בטכניקות בסיסיות עד שהוא מבין לפחות את הפן הטכני שלהם בצורה טובה, אלא שגם המורה יוכל לראות אם הוא מוכן לעבור לטכניקות מתקדמות יותר. מצד התלמיד, עליו לבוא וללמוד אומנויות לחימה תוך הבנה שזהו תהליך אשר דורש התמדה, אימונים שיצריכו ממנו מאמץ פיזי ונפשי, לעתים גם כאב פיזי וההתמודדות איתו, מצבי לחץ שונים, וכניסה לעולם שבו הלמידה היא אין סופית וחייבת להיות חלק מדרך חיים חדשה שאליה הוא יפתח ככל שיתמיד יותר בשיטה שבה בחר ללמוד.

באחד המערכונים מתוך הסרט "שבלול" שיצא בשנת 1970, מגיע ילד, שמגולם על-ידי צבי שיסל, שרוצה להפסיק לחטוף מכות למורה קרטה שסיפרו לו עליו, שמגלם אורי זוהר, בבבקשה שילמד אותו וידריך אותו באומנויות לחימה בכדי שיוכל להגן על עצמו מבריונים. מורים רבים מקבלים תלמידים עם אותה בעיה פעמים רבות, אך על מורה גם לברר את מי בדיוק הוא הולך לאמן ולהדריך, בכל זאת נילמדות טכניקות אשר יכולות להזיק באופן בלתי הפיך למישהו ואף לגרום למוות. לכן היחס הטוב ביותר בין מורה לתלמיד הוא שהתלמיד יידע שהחומר הנילמד הוא נכון ואפקטיבי ושהמורה יידע שהתלמיד ישתמש בחומר זה בשיקול דעת ובצורה הנכונה שנילמדה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here